2011. január 23.

Tökmagos kenyér


Az első "igazi" kenyerem. Egy bioboltban gyakorlatilag minden hozzávaló megvásárolható hozzá, úgyhogy a furcsa hangzású hozzávalók hallatán nem kell kétségbe esni. És hogy miért csináltam? Szöszi mindig hozza ezeket a tök jól kinéző barna kenyereket a suliba, és érett bennem a gondolat, hogy tulajdonképpen miért is eszem én a zacskósat, ha teljesen egyszerűen tudok sütni olyant, amiben tudom hogy mi van? Teljesen egészséges, környezetbarát, házi. Magamtól magamnak. Mert nálunk rajtam kívül más nem eszi ezeket a fekete finomságokat. :)
A recept ötletetét A Kovács és fia Sütöde oldalán találtam, de jó pár módosítás közbejött, majdnem minden alapanyagnál.
A sikér fontos alapanyag, nem érdemes kihagyni csak amiatt, mert olyan hivatalos pékséges hangzása van. Ha játszunk, játsszunk komolyan. A sikér kulcs a tészta puhasága, és magassága eléréséhez, formázhatóvá teszi a tésztát. A víz hatására nyúlós anyagot képez, ami bent tartja a keletkező levegőt, ezáltal pedig a kenyér felfújódik.


Hozzávalók: 15 dkg graham búzaliszt
                   15 dkg magtöretes rozskenyérliszt
                   1 csomag szárított instant élesztő
                   1 evőkanál sikér
                   10 dkg tönkölykorpa
                   2,5 evőkanál tökmag
                   1 evőkanál zabpehely
                   1 teáskanál só
                   1 evőkanál cukor
                   3 dl langyos víz
                   1 evőkanál olívaolaj


A száraz hozzávalókat összekeverjük, majd hozzáadjuk a vizet és olajat. Mivel nekünk nincsen kenyérsütőgépünk (én nem érzem soha a hiányát), a robotgép dagasztókarával összedolgoztam. Ezután kézzel nekiesünk, és gyurmázzuk egy kicsit, hogy jó, csomómentes legyen. Keresünk egy kisebb és egy nagyobb edényt. A kisebbe beletesszük a tésztánkat, a nagyobba forró vizet engedünk, és beletesszük a kisebb edényt. Jól letakarjuk konyharuhával, lehetőleg minél jobban fedje a nagy edény egészét, és egy óráig kelni hagyjuk. Ha letelt az idő, átgyúrjuk, a vizet megint megmelegítjük, és ismét egy óráig kelesztjük.
Nem feltétlenül szükséges formában sütni, én most egy pástétomformát kibéleltem sütőpapírral, és abba tettem. A tészta kb. a felét töltötte ki. A sütő aljába egy tepsiben vizet helyezünk el. Egy kevés tejjel lekenjük a  kenyerünk tetejét, majd hideg sütőben 160 fokon fél óráig sütjük. Akkor jó, ha a széle "kong" mikor megütögetjük, illetve a tű tisztán jön ki.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése