2012. március 10.

Somlói galuska torta

Ki az aki szereti a somlóit? Kezeket fel!
Szerintem nincs olyan akié lent maradt. Maximum hozzáteszi magában morogva, hogy de mazsola nélkül, mert azt utálom. Ez egy ilyen édesség. Nem megosztó, pont az ellentétem.
Ennek ellenére nagyon szeretem. Jó mazsolásan.*


*Nálunk ilyen fiú-lány megosztottság van, mert anya és én is imádjuk, ellenben Marci és apa is gyűlöli. Marci olyan szinten nem tolerálja, hogy ha valamiben már csak benne is van, még kipiszkálni sem hajlandó, inkább hozzá sem nyúl. Így jelen esetben a fél torta mazsolamentesen készült. Hiszen az a cél, hogy mindenki örüljön. :)

Hozzávalók egy 26 cm átmérőjű formához:
A sima piskótához:
2 tojás
3 evőkanál cukor
3 evőkanál liszt
1 evőkanál forró víz
csipet só

A tojásokat szétválasztjuk, a fehérjét a sóval kemény habbá verjük. Belekeverjük a cukrot, ezzel is járatjuk kicsit a gépet. Utána átváltunk kézi üzemmódba: belelöttyintjük a vizet, rászitáljuk a lisztet, majd a sárgákkal együtt óvatosan összeforgatjuk.
Kivajazunk egy 26 cm átmérőjű formát, beleöntjük a masszát, és 175 fokra előmelegített sütőben nagyjából 15 perc alatt készre sütjük.


A kakaós piskótához:
2 tojás
3 evőkanál cukor
2,5 evőkanál liszt
fél evőkanál kakaó
csipet só
1 evőkanál forró víz


A diós piskótához:
2 tojás
1 nagy evőkanál darált dió
2 evőkanál liszt
3 evőkanál cukor
csipet só
1 evőkanál forró víz

Cukorszirup:
fél dl víz
7 dkg cukor
2,5 nagy evőkanál rum

A vizet tegyük fel forrni, majd keverjük bele a cukrot. Főzzük addig, míg el nem olvad, közben néha keverjük meg, főleg az elején, hogy nehogy véletlenül az aljára karamellizálódjon. Hagyjuk kihűlni. Ha már éppen csak langyos, keverjük bele a rumot is.


 A vaníliakrémhez:
3 tojás
6 dl tej
10 dkg liszt
8 dkg cukor
7 dkg porcukor
fél rúd vanília/2 púpos teáskanál vaníliapor

A tej felét feltesszük melegedni. 
A másik feléhez hozzákeverünk 8 dkg cukrot, a lisztet, vaníliaport (ha rudat használunk, azt hasítsuk fel, és a tejjel együtt főzzük, majd kézi habverővel keverjük csomómentesre. A tojásokat válasszuk szét, a fehérjéből verjünk kemény habot egy csipet sóval, a legvégén pedig a porcukorral együtt is dolgozzuk át egy kicsit. A sárgákat keverjük a tejes-lisztes keverékhez. 
Ha már forró a tej, a tojássárgás keveréket folyamatosan kevergetve beleöntjük, és lassú tűzön besűrítjük. Ezután érdemes robotgéppel is pár percig keverni, egyrészt gyönyörű krémessé teszi, másrészt pedig picit hűti is.
Legvégül beleforgatjuk a tojáshabot is (a még meleg, de már nem teljesen forró  krémbe).


Összeállítás: 
A sima piskótát tegyük vissza a kapcsos tortaformába. Locsoljuk meg a szirup harmadával, kenjük rá a krém harmadát, majd szórjuk meg 4 dkg durvára vágott dióval, és a mazsola felével(!!). Erre tegyük a kakaós piskótát, ismételjük meg a folyamatot. A diós piskótára locsoljuk a maradék szirupot, rákenjük a maradék krémet, és már csak dióval szórjuk meg.
Tegyük hűtőbe minimum egy éjszakára, hogy szépen összeérjenek az ízei.
Másnap óvatosan vágjuk körbe a forma szélénél, majd vegyük le az oldalát. Opcionálisan tejszínhabbal lehet bevonni az odalát, de én így is elég édesnek/fajsúlyosnak  találtam, meg tejszínért sem volt kedvem külön boltba mászkálni.

Csokiöntet:
3 dl tej
3 evőkanál kakaópor
2,5 evőkanál cukor
1csapott evőkanál liszt
1 evőkanál rum

A tejet feltesszük melegedni, közben kézi habverővel csomómentesre keverjük benne a lisztet, cukrot, kakaóport, és besűrítjük. (Természetesen nem lesz látványos a dolog, de egy kicsit "összébb áll" a dolog.) 
Kihűtjük. Ha már langyos, belekeverjük a rumot is.

Tejszínhabkupacokkal (egyeseknek hegyekkel), és csokiöntettel locsolva tálaljuk, mert ezzel nyeri el az igazán somlóis jellegét. (Én lusta voltam öntetet készíteni, mert kb. az egész torta elcsomagolásra készült, és úgy gondoltam, hogy nemár, hogy mindenkinek kisüvegekben még szószt is küldözgessek. Nem is volt meg teljesen a fíling. Inkább egy nagyon finom vaníliás-diós tortára hasonlított.)

A recept Egy csipettől. Köszi!  :)

6 megjegyzés:

  1. Gyönyörű lett! Én is hozzátettem magamban, hogy csak mazsola nélkül.:))

    VálaszTörlés
  2. Köszi :)
    Hát igen, sokan vagytok ti antimazsolások :P

    VálaszTörlés
  3. Szívesen :), nagyon-nagyon guszta lett! A csokiöntet nálam is gondot szokott okozni, amikor "csomagolok" a tortából, a legjobb megoldásnak eddig az eldobható műanyag pohár bizonyult, folpackkal alaposan bebugyolálva. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :) Legközelebb majd azt hiszem én is ezt alkalmazom, mert amikor apukám visszadta a dobozt, megkérdezte, hogy nagyon finom volt, de ez amúgy mi? MOndtam, hogy somlói torta. Rámnézett, majd megrázta a fejét, hogy biztosan nem. :D Most erre mit mondjak? Hogy hadd tudjam én jobban, hiszen én csináltam? :P
      Aztán mikor felfogta, hogy ez kcsit erős kijelentés vlt, megfejtette, hogy biztosan az zavarta meg, hogy a "sima desszertnél a rétegek nem ennyire szabályosak, és van csokiöntet.

      Törlés
    2. :)) Legközelebb rendhagyóan kanállal kell "szeletelni" a tortát. ;)

      Törlés
    3. Vagy csak egyszerűen kiskanállal kicsipegetni ^^

      Törlés