2012. május 16.

Gombapástétom

Tegnap voltak pillanatok, amikor azt, éreztem, hogy kinyúlok. Ez nekem sok. Vannak korlátaim. (Jó hír, hogy 250 oldal biosz még a teljesíthető határon belül van.)
Az egyik fejezetben az egészségről volt, szó, ennek ugyanis van egy gyönyörűszép definíciója: "A teljes testi és lelki, valamint szociális jó közérzet állapota."
Aztán kifejtik részletesen is. Végigolvastam, és az a helyzet, hogy aszerint még csak meg sem közelítem az egészséget.

A fizikai jó közérzet tényezőivel szuper vagyok, ezt vitatni sem lehet:
-káros anyagok nélküli lakó-, munkahelyi és egyéb környezeti viszony     pipa
-a túlzott koffein-, alkohol- és nikotinélvezet, valamint a gyógyszerfogyasztás elkerülése       pipa
-rendszeres testi igénybevétel mozgás és sport formájában     pipa
-kiegyensúlyozott, vitaminokban, ásványi anyagokban és rostokban gazdag táplálkozás       ellenőrizhető pipa  :D
-testápolás és higiéné     pipaaa!

A szociális környezettel sincsenek nagy gondok:
-megfelelő lakó- és munkahelyi környezet, amely lehetővé teszi a a testi és lelki szükségletek kielégülését       az otthoni mindenképpen, a "munkahelyi" meg hálistennek megszűnt, tehát stimmel
-megfelelő anyagi háttér és egészségügyi ellátás         igen szerencsés vagyok
-munkalehetőség; a munkaidő szabályozása, védelme       tanulás???éjjel-nappal
-egyéni és kollektív részvételi lehetőség a társadalmat érintő fontosabb döntési folyamatokban         majd pont én maradnék ki? :)

Ellenben a mentális rész...lesújtó.
-megfelelő kapcsolatteremtés másokkal      ..azt hiszem ugorjunk
-kiegyensúlyozott érzelmi kapcsolatok, szerelem és szexualitás       (kínos vigyor)
-kiegyensúlyozott társas kapcsolatok a családban, a baráti körben, lakóterületen, munkahelyen          khmm, khmm
-a munka és a pihenés rendszeres váltakozása        a kikapcsolódás szó már törlődött egy ideje a szótáramból
-az érzelmek, bánat, csalódás, gyötrődés, öröm és megelégedettség közlésképessége           szókimondásból legalább nincs hiány :D

És ezt érzem is. Fáradt vagyok. Meggyötört?


Most már azonban jobb. Kedden megírtam az utolsó írásbelit is.
Hatalmas kő esett le a szívemről. (Annak ellenére, hogy nem sikerült olyan jól,mint vártam. :(. Persze biztos csak a betekintésen lesz.)
Szóval kicsit elkenődtem, de egészen felszabadultam. Egészen? Teljesen. Új embernek érzem magam. Az érettségi mindig ennyire stresszes?

Végül is mindegy. A fele már megvan, hogy apa szavaival éljek. 
Most indulhat a tételkidolgozás. (Már csak a mikéntjét kéne kitalálni.)
                                                      
Meg a főzés. Sütés.
Mostanában szuper zöldséges kencékkel mulatom az időmet. Ezeket eszem leginkább reggelire, de sokszor vacsorára is.
Fantasztikus. Elég sokszor nyers, mindig vegán; pure delight.
De számomra most erről fog szólni a nyár.
A felfedezésről. A nyers, tiszta ízekről a tejtermékek bűvöletén túl.


Hozzávalók:
50 dkg gomba (most egyszerű csiperkét használtam)
pici olívaolaj a sütéshez
1 nagyobb vöröshayma
1 evőkanálnyi friss rozmaring
7 dkg vízbe áztatott dió
fél evőkanál olívaolaj
só, bors, szerencsendió
2 gerezd fokhagyma

Egy serpenyőben kevés olívaolajat hevítünk.
Meghámozzuk, felszeleteljük a hagymát és elkezdjük alacsony lángon pirítani. Hozzáadjuk a szintén szeletelt gombafejeket, és jól összefonnyasztjuk.
A késes szerkentyűnkbe (ez lehet turmix, botmixer, vagy dierkt aprító is) szép tematikusan belepakolunk: először a "sült gomba", dió, fokhagymafejek, majd a rozmaring és az olívaolaj. Turmixoljunk, majd ízesítsük sóval, borssal és egy leheletnyi szerecsendióval.

Fontos: ezeket a krémeket mindig hűtőben tároljuk, és lehetőség szerint 3-4 napon belül fogyasszuk el.


Recept: 500 vegetáriánus étel

11 megjegyzés:

  1. Jó tanulást! Szerintem szuper dolog, hogy mellette a konyhában is tevékenyen részt veszel és blogot is írsz! Ha én annak idején, érettségi/felvételire készülve bloggerkedtem volna...biztos más irányba megyek suliba is...de így alakult.:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, egyenlőre még kérdéses, hogy merre tovább, függ ugye a felvételitől... De elképzelés az van bőven, méghozzá igen konkrétak! :)

      Törlés
  2. Erikával egyet értek. Bár az én szakomtól azért nem áll távol a főzés, viszont a szakirányválasztásra érvényes, hogy kellett volna korábban a blog. :)
    Mondjam azt, hogy stresszes az érettségi annak, aki olyan típus? Én is olyan vagyok. Tudnék mesélni... :) De mindent túl lehet élni, és nem csak túlélni, hanem ügyesen meg is csinálni. Milyen szakon tanulsz tovább? Ha már biosz... Akkor orvosi pályára tippelek. Hisz eddigiek alapján full okosnak tűnsz nekem.
    Sport mellett nem próbáltál még valami mást? Agykontroll, meditáció? Csak hogy az elméd is lecsendesítsd és más szemszögből nézd a dolgokat. Na, ezek is kellettek volna nekem a vizsgaidőszakos időkben. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jaj Évi :) Szívesen meghallgatnám.
      Amúgy jól tippelsz, valóban orvosi, de "csak" dietetika. A 8 év plusz szakosodás nem az én asztalom. Meg hát az étrendtervezés elég közel áll a szívemhez.
      A jóga meg ilyenek szuperek lehetnek, csak az a gond, hogy egyszerűen nem fér bele az időmbe. Mert a sportot meg nem tudom kiiktatni. De azt hiszem már megtanultam ezzel kezelni a dolgokat. :)

      Törlés
    2. Amúgy ha nem vagyok indiszkrét, te hol tanulsz? Mert annyit már tudok, hogy főiskola... :)

      Törlés
    3. Én már nem tanulok... Közgazdászként, turizmus-vendéglátás szakon végeztem. Amikor a szakdogám írtam, voltam interjún egy dietetikusnál. :) Mivel a témám a méregtelenítés volt.
      Biztos, jó lesz Neked ez a szak. :)
      Az érettségimhez és vizsgáimhoz csak annyit, hogy nem alvás, aggódás, idegeskedés, fogyás, hasmenés, hányinger. :D De hát mit tegyek, ha maximalista vagyok? :S Az esetek nagy részében elértem azt, amit szerettem volna, de máshogy is lehetett volna csinálni, sokkal nyugodtabban...(Bocsánat a késői válaszért.)

      Törlés
  3. Látom el vagy havazva az érettségi miatt,jó tanulást kívánok:) A Blogkóstoló sorsolásán neked Nammm-nyammm blogja jutott, részletek a blogomon:)

    VálaszTörlés
  4. Jó, hogy te is túl vagy rajta:) Hallottam, hogy a biosz is nehéz volt, raktak bele kémiát is... De a lényeg, hogy vége egy darabig, én is nagyon felszabadult voltam.:D
    Szerintem ki se fogom dolgozni az emelt tételeket, csak tanulok, ahonnan tudok.:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, én is örülök. :) Hát, voltak benne izgisebb részek, de azt hittem jól sikerült. Csak aztán megnéztem a megoldókulcsot :(
      Ez azonban már elúszott hajó, inkább a szóbelire kell koncentrálni, hogy minél jobb legyen. De tudod mi a vicces? Hogy nekünk nincsenek is tételek, csak ömlesztve az egész anyag :D

      Törlés
  5. Megcsináltam! Nagyon finom lett, köszi a receptet :)

    http://afraasutode.blogspot.de/2013/03/gombapastetom.html

    VálaszTörlés